24 octombrie 2011

Taxe si salarii

ElLunes m-a acuzat intr-un comentariu ca  faptul ca eu incerc sa evit a plati taxele la stat ma face 'roman', Stiti expresia: vrei drumuri si parcuri, dar cand e vorba de platit taxe evitati cat puteti .
Da, asa e. Pentru ca a da 50% din salariul meu la stat mi se pare imens si nu am nici o intentie sa o fac (daca pot evita). Eu nu am fost de acord sa platesc atat si platesc numai cat consider ca e corect dupa legile mele.
In primul rand nu inteleg de ce trebuie sa paltesc sanatatea separat (de ce nu si invatamantul?). Mai grav decat asta,  de ce trebuie sa platesc procentual cu salariul. Adica eu care castig peste medie dar lucrez la calculator voi plati mai mult decat un muncitor necalificat care sapa santuri si evident e mult mai expus la boli (adevarul e ca munca ucide, dar stiati asta). Din contra, eu care am salariul mai mare imi permit sa mananc chestii mai scumpe si implicit mai putin toxice sau cu mai multe vitamine. Deci, daca tot vreti separat plata sanatatii, macar sa platim toti aceeasi suma
Somajul. Asta ar trebui desfiintat. O gramada de agitatie ca unii sa castige citiva leuti. Ar trebui sa fie simplu: angajatorul sa te poata da afara oricand dar sa iti dea 3 salarii. Daca pleci tu, preaviz 15 zile si atat. Fara acte, fara justificari. Oricum patronul te va da afara daca vrea, de ce tot trebuie sa justifice de ce a facut-o? E firma lui si e dreptul lui sa decida cu cine lucreaza. Astfel si departamentele de Resurse Umane (un departament de pipitze si pilosi in general) ar fi usor responsabilizat:  angajezi pe unul , vezi ca nu e bun dupa o luna, dar tu il platesti 4 luni (1+3). Pai inseamna ca cei de la resurse au o problema. ei tot ce stiu sa faca e sa te intrebe unde te vezi peste 5 ani si alte avioane. Pentru mine e o chestie de prestigiu sa trec acest interviu si sa prostesc  dobitocul din fata mea. Pentru ca de fapt toti lucram pentru bani, nu pentru valorile firmei.
Pensia. O suma egala care sa asigurew o pensie de stat de 700 de lei sa zicem. Vrei mai mult? Iti faci pensie facultativa si noi iti dam niste facilitati (nu iti impozitam banii pe care ii bagi acolo - intr-o limita)
Impozit - procentual. Probabil zeciuiala inaintasilor ar fi suficienta.
Astfel s-ar ajunge la o suma fixa - sa zicem 400lei+10% din ce castigi. Nu ar mai lucra nimeni pe salariul minim pe economie pentru ca nu ar fi diferente mari de plata, toti ar trebui sa plateasca suma fixa (inclusiv cei care nu declara venituri) si lucrurile ar fi simple.
La firme e o chestie asemanatoare: poti plati 3% din toti banii intrari sau 16% din profit. Si toti aleg 16% si baga facturi de cheltuieli de aiurea, bonuri de benzina, etc. Nu e mai simplu sa pui un impozit pe care sa  stii ca il poti incasa?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu